søndag den 16. maj 2010

Plantemarked i støvregn

I dag var der plantemarked i Botanisk Have i Århus, og jeg trodsede derfor vejret for at blande mig med have- og kolonihaveejere for at drømme, dufte, nyde, få inspiration og gode råd fra alle "de professionelle". Det er Århus Havekreds, der i samarbejde med Botanisk Have afholder plantemarkedet og lejer billige standpladser ud til folk, der har et overskud af stiklinge eller planter fra egen produktion, som de gerne vil sælge billigt. Selvom jeg efterhånden har boet seks år i Århus, er det første gang, at jeg hører om plantemarkedet i Botanisk Have, som åbenbart (har jeg læst mig frem til) afholdes hver tredje søndag i maj og september, men det er ikke sidste gang, at jeg tager derover! 


Selvom vejret ikke var særligt godt, var der masser af planteglade mennesker og skønne farvestrålende boder med masser af forskellige slags planter. Selvom det var tydeligt, at der også var mere professionelle planteskole-agtige sælgere, var der også mange fine små boder med stiklinge fra egne planter og hjemmedyrkede tomatplanter. Især sidstnævnte bod fik mig til at tænke på mit eget forsøg på at dyrke tomatplanter... som måske ikke er så vellykket... Jeg var virkelig fristet til at købe nogle stykker af hendes fine små planter med hjem, men jeg modstod fristelsen. Jeg bliver vel nødt til i det mindste at give mine egne planter en chance (!). Den vældig flinke tomatdame gav mig et par gode råd med på vejen: At stille mine tomatplanter i et køligere vindue, da for meget varme godt kan få væksten til at gå i stå... og at væbne mig med tålmodighed. Så nu er tomatplanterne flyttet ind i soveværelsesvinduet, som vender mod nordøst, og derfor også er køligere end det sydvendte vindue i stuen. Derudover fortalte hun, at væksten ikke går særligt hurtigt i starten, hvilket lidt er en trøst og giver mig håb for, at mine tomatplanter nok skal blive til noget... engang. 


Som jeg gik rundt mellem de mange plantefristelser, drømte jeg mig til, hvordan det ville være at eje et lille stykke jord, hvor jeg kunne plante et overflod af forskellige slags grøntsager og krydderurter og holde mig og Kæresten selvforsynende det meste af året med friske grøntsager, krydderurter, frugt og bær... Plantemarkedet er hovedsageligt for folk med haver, som skal plante stauder og lave krydderurtebede, men jeg gik alligevel derfra med en lille sukkulent, tre fine billige lerpotter (som jeg har hårdt brug for!) og en fornyet tro på, at man ikke behøver haver og altaner for at have passion for selvforsyning og planter og en tro på, at vores hyggelige lille lejlighed sagtens kan være rammen om en lille smule selvforsyning!



2 kommentarer:

  1. Når du nu ikke har så meget plads, vil jeg anbefale dig bogen "Køkkenhaven i køkkenet" af Joy O.I.Spoczynska. Og rolig nu - den er på dansk.

    SvarSlet
  2. Hej Mutter,

    Først og fremmest: velkommen til min blog. Det er dejligt at vide, at jeg ikke kun skriver for min egen fornøjelse. Tak for anbefalingen, jeg suger alt til mig, som jeg kan komme i nærheden af.

    SvarSlet