søndag den 30. maj 2010

Åh nej! Bladlus...

I sidste uge kommenterede Kæresten på de små basilikumspirer i køkkenvindueskarmen. Han sagde, at der var 'aphids' i dem... jeg kiggede i dem og konstaterede, at det bare var kalk fra vandet, når jeg vander med gammelt kogevand fra kedlen. Jeg kunne dog ikke forstå, at han mente, at mariehøner spiste det... Få dage efter fandt jeg ud af, at når han sagde 'aphids', så mener han bladlus... argh! Et eksempel på, hvordan to, der er opvokset på hvert sit kontinent, kan misforstå hinanden, fordi de ikke kender de tilsvarende ord på hinandens sprog. Jeg burde dog have vidst det, når han insisterede på, at mariehøner spiste 'aphids'... Jeg kan stadig ikke forstå, hvordan jeg kunne overse bæsterne, når jeg hver morgen står med snuden nede i hver enkelt lille plante for at passe, pleje og vande. Alligevel stod jeg nu og kiggede på en stængel koriander, hvor bladlusene sad veltilfredse på række og mæskede sig. Jeg fjernede hurtigt potten fra vindueskarmen og smed planten ud. Desværre var uheldet allerede sket, og bladlusene havde spredt sig til de omkringværende planter. Jeg brugte derfor en stor del af morgenen på at gennemse hver enkelt lille plante og stille de planter, der var værst ramt, i karantæne ude i brusekabinen. 

Hvad gør man så, når bladlusene har valgt at gøre ens spæde planter til deres ædegilde, og man er bange for, at de spreder sig til alle planterne i hele lejligheden, og man helst vil slippe af med dem på den mest miljøvenlige, økologiske og uskadelige måde, man kan? Hvis det nu handlede om, at det var i et drivhus, så ville jeg tage Kæresten under armen og gå ud i det grønne og samle mariehøner, men nu er det ikke et drivhus, og der er heller ikke forfærdeligt mange mariehøner at finde, fordi vejret har været så koldt og vådt (eller måske er det, fordi jeg ikke leder de rigtige steder!?), og hvad med mariehønernes helbred, hvis de bliver lukket inde i en varm lille lejlighed...?  En anden løsning, som stadig er nogenlunde sund for planterne, og som også er økologisk ansvarlig, er at lave min egen insektsæbe. Nogle anbefaler at lave insektsæbe af brun sæbe, sprit og vand, men det, synes jeg, er lige barskt nok... og desuden så ejer vi ikke husholdningssprit. Så jeg lavede min af en sjat brun sæbe og vand.  Jeg har inddelt mine planter i tre grupper: karantænegruppen, mellemgruppen og de bladlusefrie. De to første får daglige oversprøjtninger med sæbevandet, mens der holdes skarpt opsyn med den tredje. Jeg håber inderligt, at behandlingen hjælper, for jeg vil så nødigt smide de små planter ud. 

I min panik fik jeg ikke taget nogle billeder af bladlusene, men man kan se billeder af dem, læse mere om dem, og  hvordan man laver sin egen insektsæbe på Gourmethaven. Billedet nedenfor er karantænezonen:


2 kommentarer:

  1. De voksne mariehøns er ikke særligt effektive til biologisk bekæmpelse. Larverne er meget bedre, og de flyver ikke deres vej. Bedst er det sikkert, hvis du kan finde nogle bladlusløver - dvs. larver af guldøje. Der er nogle glubske små bæster, der suger livet ud af bladlusene og smider skroget op på ryggen for at gemme sig for fjender.

    SvarSlet
  2. Hej Inga,

    Velkommen til min blog og tak for tippet! Det er rart at få lidt eksperthjælp fra en hortonom og ph.d., som ved, hvad hun taler om! Imidlertid har sæbevandet virket, og jeg er kommet bladlusene til livs, men jeg vil huske på det en anden god gang.

    SvarSlet