tirsdag den 9. marts 2010

Vinterens glæder og længsler

Det er marts, men der ligger stadig sne spredt sporadisk ud over græsset udenfor mit vindue. For mig betyder marts forår; vintergækker, erantis, krokos og anemoner i skoven og parker, men marts betyder også starten på såningssæsonen, som jeg har planlagt og glædet mig til hele vinteren! Snart vil hver en vindueskarm være dækket med små forspiringskasser. 

Jeg bor med Kæresten på 3. sal med udsigt til grønne områder, Botanisk Have og... Ringgaden. Mange vil nok rynke på næsen over at bo ud til en trafikkeret vej, men jeg kan egentlig godt lide at sidde og filosofere over livet hér i vinduet med udsigten til bilerne, der kører forbi og folk på cykler. I planlægningen af mine sommergrøntsager giver vejen mig dog et lille problem: Jeg havde egentlig planlagt at have altankasser med pluksalat lige udenfor vinduet, men nu er jeg pludselig blevet i tvivl om, hvor smart det er.. med tungmetaller, benzinos osv. fra vejen... det må jeg lige overveje en ekstra gang. Ellers har jeg planlagt at fylde vores to sydvendte vindueskarme med fire forskellige tomatplanter, to forskellige slags chiliplanter og et uendeligt antal af lækre krydderurter. Jeg går også og håber på, at der bliver plads til en agurkeplante og måske en hængejordbær...

Udover at planlægge "afgrøder" er vinteren gået med klimatopmøde i København i december, flytning og studier, og med at finde glæden ved de små ting i livet som fx en potteplante, der ikke har blomstret i flere år, og som pludselig blomstrer på livet løs. Kæresten var så begejstret, at han besluttede sig for at dokumentere vidunderet:


Derudover har jeg syltet rødbeder, lavet appelsin- og mandarinmarmelade og æblechutney, som er helt fantastisk til... hvad som helst. Det er utroligt, hvor nemt det er at sylte og lave sin egen marmelade og chutney. Det handler bare om at putte alle ingredienserne i en gryde med noget sukker og lade det koge sammen:



Velkommen til "Grønne Drømme"!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar