lørdag den 27. marts 2010

Eksperiment: Kan løg "oversomre" i kælderen? (del 1)

For nogle uger siden var jeg den glade indehaver af en masse smukke løgplanter. Jeg havde købt både påskeliljer, hyacinth og vibeæg, hvoraf den sidste længe har været et brændende ønske. Jeg elsker dens skrøbelighed og smukke mønster - er det ikke utroligt, at en blomst fra naturens side er ternet?! Jeg plantede dem i små krukker og satte dem rundt omkring i lejligheden for at bringe foråret ind. Hér to uger efter er alle blomsterne tørret ind og visne, og jeg overvejer at gå ned og købe endnu en omgang. Jeg er nok ikke den eneste, der smider bunker af løg ud hvert forår, fordi jeg bor i en lejlighed uden altan eller have. Det kan godt genere mig, at en ellers miljøbevidst pige som mig hvert år køber løg i dyre domme, der er fremdrevet i et drivhus, og som dermed faktisk ikke er særligt miljøvenlige. Jeg har derfor fået den idé, at jeg vil prøve at lade løgene 'oversomre' i min kælder for at se, om de kommer igen næste forår. Fremgangsmåden er således: Efter blomsterne var afblomstret, tog jeg dem med ned i kælderen, hvor jeg gav dem et ekstra lag jord. Fordi luften i kælderen er tør, vil jeg over sommeren løbende give krukkerne lidt vand. Ideen er så, at jeg kan tage dem op i lejligheden til næste forår, og at de forhåbentlig vil komme igen. Jeg er selvfølgelig godt klar over, at fremdrevne løgplanter altid kommer op senere året efter - og det er endda, når de er sat i en have, så jeg må virkelig væbne mig med tålmodighed, når den tid kommer. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar